РУСЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „АНГЕЛ КЪНЧЕВ"

ФАКУЛТЕТ "ОБЩЕСТВЕНО ЗДРАВЕ И ЗДРАВНИ ГРИЖИ"

Утвърждавам:……..

Ректор на Русенски университет :

(Доц. д-р инж. Д. Атанасова)

Приета на АС 

         (Протокол № 12 от 25.02.2025)

КВАЛИФИКАЦИОННА ХАРАКТЕРИСТИКА

 СПЕЦИАЛНОСТ АКУШЕРКА

ОБРАЗОВАТЕЛНА СТЕПЕН „БАКАЛАВЪР"

ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ АКУШЕРКА 

 Русе, 2025

І. ОБЩИ ПРИНЦИПИ

Квалификационната характеристика е част от учебната документация за специалност "Акушерка" във Факултет Обществено здраве и здравни грижи, катедра Здравни грижи при Русенски университет „Ангел Кънчев".

Квалификационната характеристика отразява позицията на бъдещия специалист в Националната квалификационна рамка за висше образование (ниво 6) и Квалификационната рамка на европейското пространство за висше образование.

Квалификационната характеристика подлежи на актуализация в зависимост от реформите в здравеопазването и нуждите на потребителите на кадри.

ІІ. ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТ „АКУШЕРКА"

Специалност "Акушерка" е  регулирана професия от Област на Висшето образование – 7. Здравеопазване и спорт, Професионално направление 7.5 Здравни грижи. Висше образование по специалността "Акушерка" за образователно-квалификационна степен "бакалавър" се придобива във факултети и/или филиали на висши училища, получили акредитация по реда на Закона за висшето образование. Практическата подготовка се провежда и в лечебни заведения, получили положителна акредитационна оценка за обучение на студенти по чл. 90, ал. 1, т. 2 от Закона за лечебните заведения. Дипломата  дава право да се упражнява професията " Акушерка".

Обучението се провежда в съответствие с Наредбата за Единни държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалност "Акушерка" /обн. ДВ бр. 95 от 2005 год., посл. изм. ДВ бр. 32/22.04.16 год./, Директива 2013/55/ЕС, медицинските стандарти в Р България, Наредба №1/08.02.2011 г. за професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно /ДВ бр. 15/18.02.11., изм. ДВ. бр.61 от 2 Август 2022г./, и препоръките на БАПЗГ като съсловна организация.

Обучението се провежда в редовна форма с продължителност не по-малко от 4 учебни години, или не по-малко от 4675 часа и придобиване на не по-малко от 240 кредита по Системата за натрупване и трансфер на кредити, съгл. чл. 11 и чл. 12 от ЕДИ. Обучението се осъществява чрез теоретична и практическа подготовка. Теоретичната подготовка се осъществява чрез задължителни, избираеми и факултативни учебни дисциплини под формата на лекции, семинари и практически упражнения с продължителност не по-малко от 6 семестъра. Практическата подготовка се осъществява чрез учебна (клинична) практика и преддипломен стаж.

ІІІ. АКТУАЛНОСТ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Поддържането на здравето на жената в периода на бременността, раждането и послеродовия период прави професията на Акушерката необходима, актуална и значима. Акушерката е водещ професионалист в оказването на ефективни пренатални и постнатални грижи. Тя е част от лекуващия екип в АГ лечебни структури клиники. Ролята на съвременната акушерка е насочена към консултативна дейност, включваща пренатално образование, подготовка за родителство, грижи за децата, сексуалното и репродуктивното здраве, както и грижите за жени в предклимакс и климакс. Академично подготвената акушерка притежава знания, умения и компетентности, позволяващи осъществяване на семейно-консултативна дейност на бременните жени и майките. Здравеопазната система в България разполага със сериозен ресурс, който може да бъде пълноценно използван във всички лечебни структури за болнично лечение, извънболничните специализирани АГ практики и самостоятелна дейност в рамките на своята компетентност.

ІV. ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ НА ОБУЧЕНИЕТО

Основна цел: Подготовка на акушерки с адекватна на европейските изисквания познания и квалификация, притежаващи знания, умения и компетенции за извършване на професионални дейности (самостоятелно или по назначение) във всички структури на здравеопазната система, както и придобиване на научни, технологични и социални умения.

Специфичните цели:

  • Да се осигурят нужните теоретични знания за общо образователни и хуманитарни дисциплини, базови медико-биологични и клинични медицински дисциплини;
  • Да се изучат теоретичните основи на философията и въведението в сестринските и акушерски грижи и практическите основи на сестринските и акушерските грижи при бременни, родилки и гинекологично болни жени за полагане на качествени здравни грижи за бременната жена, родилката, новороденото и гинекологично болната жена;
  • Да се формират умения за самостоятелна професионална работа, комуникативност и екипно взаимодействие при планиране, организиране и провеждане на превантивни, лечебни и консултативни здравни грижи за бременната, родилката, новороденото и гинекологично болната жена;
  • Да се формират практически умения и компетентности, които акушерките да прилагат самостоятелно и по лекарско назначение;
  • Да се изгради професионална компетентност за оценка, планиране и осъществяване на профилактични дейности и здравни грижи в болничната и извънболничната помощ;
  • Да се изградят умения и компетентност за решаване на проблемите на възпроизводството на населението, медико-биологичните и медико-социалните въпроси на брака и семейството, както и по социално-правните проблеми на бременната, майката и детето;
  • Да се развият способности за адаптация и мобилност в условията на свободно движение на специалисти в Европейския съюз;
  • Да се формират личностни качества, комуникативност, умения за работа в екип, необходими за професията на акушерката.

За изпълнение на многостранните и отговорни задачи акушерката притежава знания относно профилактиката, промоцията, диагностиката, лечението и рехабилитацията при различните заболявания.

Нивото на професионална подготовка във Факултет Обществено здраве и здравни грижи е съобразно със съвременните постижения на медицинската наука и практика. Учебните планове и учебни програми са така структурирани, че професионалните компетентности на студентите по специалност "Акушерка" се формират постепенно, в хода на обучението им. При работата си те ще спазват законодателството на РБ и Европейското право. Акушерката като гражданин на държава, членка на ЕС и оказваща медицинска помощ при условията и по реда на чл. 186, ал.5 от Закона за здравето, спазва правилата на професионално поведение с професионален, нормативен или административен характер, включително Кодекса за професионална етика и правилата за добра практика по чл.8, т.5 от Закона за съсловната организация. В хода на обучението си студентите по специалност "Акушерка" ще придобият не само висока професионална квалификация и обща култура, но и така необходимите морално-етични качества за практикуване на професията.

V. ОБЕМ НА ТЕОРЕТИЧНАТА И ПРАКТИЧЕСКА ПОДГОТОВКА

Акушерката усвоява общо медицински познания (биологични функции, анатомия и физиология), познания по фармакология в областта на акушерството и неонатологията, както и знания за връзката между здравословното състояние и физическата и социална среда на човека и неговото поведение. Има теоретични знания, практически умения  и компетенции по здравни грижи, отнасящи се до:

  • Анатомия и физиология на човешкото тяло.
  • Теоретични основи и практическо приложение на съвременните сестринските и акушерски грижи за болния, познаване на сестринската и акушерска медицинска техника в провеждането на лечебно-диагностичният процес.
  • Познава и прилага сестринския процес.
  • Познава действието на лекарствените вещества по групи – знае терапевтичната и токсична доза, запозната е с приложението и дозировка на лекарствени вещества.
  • Може да ползва латински в медицинската практика.
  • Етиологията, патогенезата, клиниката, лечението и профилактиката на отделните заболявания на вътрешните органи.
  • Хирургичните заболявания - поведението на акушерката при усложнения и спешни състояния, профилактични мерки, поведение, реакции, действия. Оказване на необходимата долекарска помощ.
  • Особеностите на нервните и психичните  заболявания.
  • Основите на медицинската генетика.
  • Основите на физиотерапията и физиотерапевтичните процедури.
  • Кожно-венерологичните, офталмологичните, оториноларингологичните заболявания.
  • Особеностите на физическото и психическото развитие на новородентите, децата и детските заболявания.
  • Реанимационните и анестезиологични проблеми и интензивна терапия.
  • Основните на микробиологичната проблематика.
  • Има основни познания за причинителите на инфекциозните заболявания, пътища на разпространение и борбата с тях, имунизации.
  • Бременната и родилката – анатомия и физиология на женската полова система, развитие и физиология на плода и настъпващите физиологични и патофизиологични промени в женския организъм, диагностициране на бременноста, токсикози, кръвотечения, медико-генетична пренатална диагностика и други усложнения на бременността – профилактика, лечение, съвременни репродуктивни технологии, методи за изкуствено прекъсване на бременността, периоди и механизми на раждането, следродов период, хигиена, имунизация и диетика на бременността, познаване и възможности да работи и подпомага при работа със съвременна медицинска апаратура.
  • Новородено: анатомо-физиологични особености на плода, доносени и недоносени новородени, анатомо-физиологични на рискови особености на деца, родени в депресивно състояние с ацидоза и хипоксия, мерки и методи за адекватна кардиопулмоларна ресусцитация на рискови новородени, грижи за недоносени деца, основни заболявания на новородените и на децата в ранна детска възраст и грижи за тях, подготовка на храна и хранене на новородени, грижи за новородените с родов травматизъм, преходни състояния между физиологията и патологията на новороденото, отглеждано в домашна обстановка. Имунизации и ваксинации.
  • Гинекологично болна жена – етиопатогенеза, клиника, лечение, профилактика и рехабилитация на гинекологичните заболявания, организация на хирургичната работа, асептика и антисептика, дезинфекция и стерилизация, анестезия при оперативни интервенции и реанимация на оперирани гинекологично болни, готовността за антиалергични и антишокови мероприятия, въпроси на детско-юношеската гинекология и работата в детско-юношеските гинекологични кабинети, опазване на здравето и детеродната способност на жената във всички възрастови периоди, сексуалните проблеми на брака и семейството, хигиена на жената, половият живот, брака и семейството, стерилитет у жената, инфиртелитет и борба с тях, методи и средства за прекъсване на нежелана бременност, профилактика на заболяванията на женските полови органи и млечните жлези.
  • Основи на лечебното хранене и видове диети и тяхното профилактично и терапевтично приложение, начин на обработка и качество на храните, екологични норми и изисквания за рационално хранене.
  • Предпазване, поддържане, възстановяване и подобряване здравето на лицата и независимостта на виталните им физически и психически функции, като се съобразява с личността на всеки един от тях и с техните психологически, социални, икономически и културни особености.
  • Участие в клинично наблюдение на пациенти, прилагането на терапията и подготовка на различни видове изследвания.
  • Фундаменталните принципи, отнасящи се до личността на болния, етичните проблеми, касаещи медицинското обслужване, при спазване правилата за добра акушерска практика и Етичния кодекс на съсловието, съчетавайки знанията по медицинска психология, медицинска социология, медицинска етика и деонтология.
  • Превантивна дейност относно социално значимите заболявания.
  • Познания относно промоция на здравето – общественото и „групово" здраве и факторите, влияещи върху него, организацията на здравеопазване и провеждане на профилактика. Да е запозната с Националната здравна стратегия.
  • Социалното и здравно законодателство – основни принципи и норми.
  • Знания и умения за работа със съвременни информационни системи.
  • Основната медицинска апаратура – устройство, приложение, начин на действие, охрана на труда, грижа, съхранение и отговорност.
  • Общата характеристика на бедствените ситуации, радиационни и аварийни увреждания и др.
  • Основните хигиенни изисквания, свързани с труда, бита, храненето на човека и влиянието на околната среда върху човека.
  • Умения за работа в мултидисциплинарен екип.
  • Грижи за пациенти в терминален стадий за достоен завършек на живота им.

VІ. КОМПЕТЕНТНОСТЕН ПРОФИЛ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Компетентностният профил на специалността е изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление Здравни грижи, като съчетава в себе си дескрипторите на:

  • Европейската квалификационна рамка (ЕКР) за резултатите от ученето за Ниво 6, подниво 6Б[1];
  • Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) за ниво Ниво 6, подниво 6Б;
  • Рамката за дигитална компетентност (DigComp2.0).
  • Европейската референтна рамка на ключовите компетенции за учене през целия живот (описани в официално издание на Европейския съюз стр. 189/7 от 04.06.2018 г.[2], дефинирани от Европейската комисия, които включват знания, умения и компетенции, необходими за личностно развитие, пригодност за работа, социална интеграция и активна гражданска позиция в локален, регионален, национален и глобален контекст.
  • Наредба №1/08.02.2011 г. за професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно /ДВ бр. 15/18.02.11., изм. ДВ. бр.61 от 2 Август 2022г./

КОМПОНЕНТИ:

    • знания – основни и фактологически;
    • умения – познавателни (включват използването на логическо, критическо, интуитивно и творческо мислене) и практически (включват сръчност и използване на методи, материали, уреди и инструменти);
    • компетентности;
    • отношения.

ЗНАНИЯ:

  • притежава задълбочени теоретични и фактологични знания в областта на сестринските и акушерските грижи, включително достатъчно добро познание за организма, психологическите функции и поведението на здравите и болните хора, както и знания за връзката между здравословното състояние на човека и неговата физическа и социална среда;
  • познава основно анатомичните органи на човешкото тяло, тяхната физиология и патологични отклонения;
  • познава диетологията и принципите на лечебното  и рационалното хранене;
  • познава микробиологичната профилактика;
  • познава причинителите на инфекциозните заболявания, пътища на разпространение и борба с тях, имунопрофилактика;
  • познава действието на лекарствените вещества по групи – терапевтична и токсична доза, тяхното приложение и дозировка;
  • ползва латински език в медицинската практика;
  • познава етиологията, патогенезата, клиниката, лечението и профилактиката на отделните заболявания на вътрешните органи;
  • познава реанимационните и анестезиологичните проблеми и интензивната терапия в АГ практиката;
  • познава особеностите на нервните и психичните заболявания;
  • познава основите на медицинската генетика;
  • познава особеностите на физическото, психическото развитие на децата и детските заболявания;
  • познава детската психология и детска педагогика, организира работата в детски ясли, детски градини и училища, организира здравна просвета на ученици и родители, учители и възпитатели;
  • притежава знания  анатомия и физиология на женската полова система, развитие и физиология на плода и настъпващите физиологични и патофизиологични промени в женския организъм;
  • диагностициране на бременността, токсикози, кръвотечения, медико-генетична пренатална диагностика и други усложнения на бременността;
  • профилактика, лечение, съвременни репродуктивни технологии, методи за изкуствено прекъсване на бременността, периоди и механизми на раждането, следродов период;
  • знания за имунизациите и храненето по време на бременността;
  • познава анатомо-физиологични особености на плода, доносени и недоносени новородени;
  • познава анатомо-физиологични особености на рискови деца, родени в депресивно състояние с ацидоза и хипоксия;
  • притежава знания за мерките и методи за адекватна кардиопулмоларна ресусцитация на рискови новородени;
  • познава грижите за недоносени деца, основни заболявания на новородените и на децата в ранна детска възраст и грижи за тях;
  • притежава знания за подготовка на храна и хранене на новородени, грижи за новородените с родов травматизъм, преходни състояния между физиологията и патологията на новороденото, отглеждано в домашна обстановка.
  • познава етиопатогенезата, клиниката, лечението, профилактиката и рехабилитацията на гинекологичните заболявания;
  • познава организация на хирургичната работа, асептика и антисептика, дезинфекция и стерилизация;
  • притежава знания за анестезия при оперативни интервенции и реанимация на оперирани гинекологично болни, готовността за антиалергични и антишокови мероприятия;
  • запозната е с въпросите на детско-юношеската гинекология и работата в детско-юношеските гинекологични кабинети;
  • притежава знания за опазване на здравето и детеродната способност на жената във всички възрастови периоди, сексуалните проблеми на брака и семейството, хигиена на жената, половият живот, брака и семейството, стерилитет у жената, инфиртелитет и борба с тях, методи и средства за прекъсване на нежелана бременност;
  • профилактика на заболяванията на женските полови органи и млечните жлези;
  • притежава знания, позволяващи  откриване при майката и/или детето на признаци за аномалии, които изискват специализирана намеса и оказване на помощ на специалиста в случай на интервенция.

УМЕНИЯ:

  • притежава умения за прилагане на утвърдени, научнообосновани теории и модели в областта на здравните грижи;
  • владее практически умения за осъществяване на медицински манипулации и дейности: инжекции, венозни инфузии, асептични и септични превръзки, катетеризации, подготовка и асистиране при извършване на изследвания, процедури и други дейности в акушеро-гинекологичната практика;
  • владее методи и средства, позволяващи извършване на специфични медицински дейности и здравни грижи за бременната, родилката и гинекологично болната жена;
  • притежава специални умения за извършване на оценка, планиране и осъществяване на акушерски грижи за гинекологично болни жени, жени с онкологични заболявания, бременни жени с хронични заболявания;
  • притежава умения за вземане, съхранение и транспорт на материали за микробиологични, цитологични, хистологични и клинико-лаболаторни изследвания;
  • умее да работи със специфични материали, уреди и инструменти в областта на анестезиологията, интензивната терапия и операционна зала;
  • владее умения за провеждане на обучение и изследвания в областта на акушерските здравните грижи;
  • демонстрира умения за предоставяне и събиране на здравна информация:
  • притежава умения за осъществяване на промоция на здравето, превенция и профилактика на болестите:
  • умее да провежда консултиране и обучение на бременни, родилки и гинекологично болни жени.

КОМПЕТЕНТНОСТИ:

Грамотност:

  • притежава компетентности за устно и писмено общуване в различни комуникативни ситуации;
  • наблюдава и адаптира начина си на общуване в зависимост от ситуацията;
  • различава и използва различни източници на информация;
  • притежава компетентности за откриване, събиране и обработване на информация от различни източници;
  • мисли критично, като разглежда поставените въпроси от различни гледните точки;
  • формулира информирана оценка въз основа на критическо осмисляне на информацията по поставените проблеми.

Дигитална компетентност:

  • разбира как цифровите технологии подпомагат общуването, творчеството и иновациите, като осъзнава техните възможности, ограничения, влияние и съответните рискове;
  • познава и спазва правните и етични норми при използването на дигитални технологии в учебния процес, при самоподготовка и при общуване със студенти и преподаватели;
  • познава функциите и умее да работи с различни устройства и софтуер с цел общуване със студенти и с преподаватели по време на обучението, при самостоятелната си подготовка за учебните занятия и при реализирането на научноизследователска дейност в дигитална среда (вкл. и разработване на научни публикации под ръководството на преподавател);
  • умее да открива необходимата информация в дигитална среда, да оцени качеството на дигитално поднесеното съдържание и да го използва за нуждите на учебната или научноизследователската си дейност;
  • може да създаде и сподели информация във виртуалното пространство или чрез използването на съответен софтуер;
  • може да съхрани и предпази от нежелан достъп създаденото от него дигитално съдържание (вкл. и дигиталната си идентичност).

Лични и социални компетентности и компетентност за учене:

  • притежава знания за използваните стратегии за учене;
  • познава собствените си образователни потребности и нужди за развитие;
  • оценява системно, целенасочено и последователно собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента, знания, умения и компетентности;
  • планира разширяването и актуализирането на професионалните си знания, умения и компетентности и собствената си професионална квалификация (напр. чрез участие в обучения, използване на възможности за кариерно развитие, кариерно консултиране и т.н.);
  • умее да работи в екип (вкл. и с представители на други култури);
  • проявява самостоятелност при вземането на решения;
  • уважава културните различия и проявява отвореност към другостта;
  • демонстрира осъществяване на трансфер на теоретични знания в практиката чрез прилагане на клинично мислене.

Професионални компетентности:

  • демонстрира самостоятелно оценка, планиране, организиране и полагане на здравни грижи за бременната, родилката, новороденото и гинекологично болната жена;
  • демонстрира ефективна съвместна работа с останалите медицински специалисти;
  • демонстрира умения за диагностициране на бременност, проследяване на нормална бременност, включващо антропометрия; аускултация на детски сърдечни тонове с акушерска слушалка или ултразвуков апарат; акушерска мензурация, включително външна пелвиометрия; външно акушерско изследване;
  • извършва и интерпретира данни от кардиотокографски запис;
  • полага грижи за майката и за новородени деца до 45-ия ден след раждането;
  • предлага и правилно извършва грижата „кожа до кожа";
  • демонстрира умения за обучение в техника на кърмене и поддържане на лактацията;
  • извършва тоалет на новороденото;
  • демонстрира умения за обработка на пъпния остатък;
  • притежава компетентност за полагане на грижи и наблюдение в пуерпериума, включително преглед за инволуцията;
  • осъществява предоперативни и следоперативни грижи за жената;
  • извършва наблюдение и манипулации на родилката в периода на разширение на маточната шийка;
  • демонстрира водене на нормално раждане при главично предлежание на плода, включително и извършване на епизиотомия в присъствието на лекар;
  • осъществява наблюдение на майката и детето непосредствено след раждането и диагностициране на проблеми, изискващи лекарска намеса;
  • демонстрира компетентност за откриване при майката и/или детето на признаци за аномалии, които изискват специализирана намеса и оказване на помощ на специалиста в случай на интервенция;
  • демонстрира оказване на грижи за новороденото;
  • осъществява ресоциализация, реадаптация и рехабилитация на жени със социално-значими заболявания;
  • демонстрира толерантност, проявява емпатия и приема гледни точки, различни от неговата;
  • демонстрира умения за анализиране на качествени здравните грижи с цел усъвършенстване на личната професионална практика.

Отговорност и самостоятелност:

Акушерката следва да изпълнява  дейности по:

  • предоставяне и събиране на здравна информация;
  • промоция на здравето, превенция и профилактика на болестите;
  • предоставяне на медицински и здравни грижи; рехабилитация;
  • осъществяване на манипулации;
  • оказване на спешна медицинска помощ;
  • разработване на проекти, провеждане на обучение и изследвания в областта на здравните грижи.

Съгласно Наредба № 1 от 8 февруари 2011 г. За професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно, издадена от Министерството на здравеопазването Обн. ДВ. Бр.15 от 18 Февруари 2011г., изм. ДВ. Бр.50 от 1 юли 2011г.

ОТНОШЕНИЯ:

  • притежава отвореност към иновациите и техническия прогрес;
  • демонстрира положително отношение към провеждането на критичен и конструктивен диалог;
  • цени културното многообразие, интерес и любопитство към различните езици и общуването с представители на различни култури;
  • демонстрира положително отношение към опазването на околната среда.

VІІ. ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ И РАЗВИТИЕ

Придобитият обем теоретични знания и практически умения и компетентности на акушерката ѝ позволява да работи в различни сектори и мрежа от заведения и институции в системата на здравеопазването:

  • в акушеро-гинекологичните заведения и звена на лечебно-профилактичната мрежа – родилно отделение с родилна зала;
  • отделение по неонатология, рискова бременност, гинекология;
  • всички кабинети в акушеро-гинекологичните отделения в извънболнична помощ;
  • кабинет по стерилитет, социално-правен, колпоскопски, детско-юношески;
  • кабинет за профилактични прегледи;
  • кабинет за медико-генетични консултации;
  • кабинет за семейно планиране;
  • профилактични отделения за масов скрининг;
  • онкологични болници;
  • отделения и кабинети;
  • специализирани санитарно-курортни заведения;
  • АГ отделения и кабинети при специализирани лечебни заведения;
  • научно изследователски медицински институти;
  • отделения по анестезиология, реанимация и интензивно лечение;
  •  акушерката има право да организира и ръководи здравни структури за промоция на здравето, здравна профилактика, здравно възпитание и обучение на бременни, родилки и техните семейства – женски и детски консултации, училища за родители, училища за кърмене и др.

Хармонизирането на подготовката на образованието с Европейските директиви, относно признаването на професионалните квалификации е предпоставка за бъдеща конвертабилност на дипломите. Дипломата дава също възможност за продължаващо обучение на акушерката с цел: придобиване на специалност; образователно-квалификационната степен „магистър" по специалността „Управление на здравните грижи"; придобиване на образователно-квалификационната степен „магистър" по специалността „Обществено здраве и здравен мениджмънт" и специалността "Клинични социални дейности"; придобиване на Образователна и научна степен "доктор".

[1] Ниво 6, Подниво 6Б – ОКС „Бакалавър", 240 ECTS кредита

[2]European Union.  Key Competences for Lifelong Learning, Luxembourg: Publications Office of theEuropeanUnion, 2019<https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en>