БИЗНЕС АДМИНИСТРАЦИЯ

Магистърската програма е ориентирана към изграждане на професионална компетентност на експертно ниво в областта на бизнес управлението. Тази квалификация отговаря на все по-нарастващата потребност от мениджъри, способни ефективно да управляват стопански организации и фирмени дейности в динамична икономическа среда, детерминирана от увеличаващите се изисквания и възможности в рамките на Европейския съюз, от многовариантност на инвестициите и нарастващ стопански риск, глобализация на пазарите, висока конкуренция, интензивни комуникации и нови информационни технологии.

Форма и продължителност на обучението:

  • за бакалаври със специалности в професионални направления 3.7. Администрация и управление - дистанционна форма на обучение, 2 семестъра;
  • за бакалаври, завършили други специалности в същата област на висшето образование 3. Социални, стопански и правни науки - дистанционна форма на обучение, 3 семестъра;
  • за бакалаври, завършили в друга област на висшето образование - задочна форма на обучение, 4 семестъра

Образователно съдържание:

  • Икономически и управленски знания - макроикономическа политика, иновационна политика, капиталови пазари и инвестиране, управление на финансови институции, контролинг, организация на управленската дейност, управление на активите в бизнеса, управление на фирмената сигурност и др.
  • Методи и технологии за изследване - анализ и оценка на управленските решения, бизнес симулации и анализи, евристични методи в управлението, управленски тактики и др.

Професионална реализация:


Магистрите по Бизнес администрация могат да работят като мениджъри на различни равнища, като специалисти по управление на фирмената дейност, като одитори, специалисти по организация на труда и управление на човешките ресурси, специалисти с аналитични и контролни функции в администрацията.

ЗДРАВЕН МЕНИДЖМЪНТ

Магистърската програма си поставя за цел подготовка на висококвалифицирани  управленски кадри, които да подкрепят развитието на административния капацитет на институции и организации в сферата на здравеопазването. Предимство на програмата са заложените надграждащи компоненти с акцент върху конкретни аспекти на теорията и практиката на стратегическото и оперативното управление.

Форма и продължителност на обучението:

  • за придобили ОКС "бакалавър" в същата специалност в професионално направление „Администрация и управление" област на висшето образование 3. Социални, стопански и правни науки- задочна форма на обучение, 2 семестъра;
  • за придобили  ОКС „бакалавър"  в ПН 3.7. Администрация и управление (без спец. Здравен мениджмънт), ПН 3.8. Икономика, 3.4. Социални дейности; за придобили ОКС "МАГИСТЪР" в ПН 3.6. Право- задочна форма на обучение, 3 семестъра;
  • за придобили  ОКС "магистър" област на висше образование 7. Здравеопазване и спорт и придобили в професионални направления 7.1. „Медицина" и 7.2. „Дентална медицина", за придобили  ОКС „бакалавър" в ПН 7.3. „Фармация", 7.4. „Обществено здраве" и 7.5. „Здравни грижи" - задочна форма на обучение, 4 семестъра.

Образователно съдържание:

  • Дисциплините, осигуряващи фундаменталната подготовка на обучаваните посредством формиране на управленски знания и практически умения за ръководене на организации са: основи на управлението, организационно поведение, стратегически мениджмънт, въведение с в мениджмънт на здравеопазването и иновационна политика.
  • Дисциплините, осигуряващи специализирани знания засягат съвременните управленски теории, практики и технологии, в т.ч. за управление на извънредни ситуации;методи за планиране, изпълнение, контрол и мониторинг на политики и процеси на/в организации, действащи в сферата на здравеопазването, в т.ч. дигитални такива; модели и методи за вземане на управленски решения; управленски информационнни системи и комуникационни процеси, прилагани в здравеопазването; качество на здравните услуги; маркетинг мениджмънт на здравните услуги; типизиране и  правила на добрата медицинска практика и на медицинските стандарти.


Професионална реализация:

Магистрите по Здравен мениджмънт могат се реализират като управленски кадри в лечебни заведения, регионални и местни административни структури, регулиращи процесите в здравеопазването – дирекции по хуманитарни дейности на общини, структури на НЗОК, РЗИ, ръководители на клинични лаборатории и лаборатории за клинично изпитване, компании разработващи апликации за управление на процеси в здравеопазването, както и пациентски организации.

ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО И ИНОВАЦИИ

Обучението е ориентирано към изграждане на професионална компетентност на експертно ниво за стартиране на малък бизнес в икономически, политически и институционално променяща се среда, за иницииране на промени в съществуващо малко и средно предприятие (МСП), за управление на институции в помощ на МСП. Тази квалификация отговаря на съвременната потребност от разгръщане на личната инициатива и предприемаческия дух за откриване на пазарни ниши и предизвикателства, за простор на иновациите и креативните решения в различни сфери на обществено-икономическия живот.

Форма и продължителност на обучението:

В зависимост от вида на предварително придобитото висше образование учебните планове предвиждат различна продължителност на обучението:

  • за бакалаври със специалности от професионално направление 3.7. Администрация и управление - задочна форма на обучение, 2 семестъра;
  • за бакалаври от друго професионално направление в същата или в друга област на висшето образование - задочна форма на обучение, 4 семестъра.
    Образователно съдържание:
  • Базови дисциплини по икономика и управление (за студентите, завършили друга област на висше образование).
  • Специализирано обучение: Въведение в предприемачеството, Бизнес модели за предприе­мачи, Креативен мениджмънт и интелектуална собственост, Управление на продажбите в МСП, Производствен и операционен мениджмънт в МСП, Финансиране на МСП, Иновационна политика, Бизнес оценяване и др.

Учебният план и учебните програми са разработени съвместно с преподаватели от Холандия, Германия, Словения и отразяват съвременните виждания в областта на предприе­мачеството и иновациите. Пренесен е и образователният опит на университета Харвард (САЩ).

Професионална реализация:

Магистрите по предприемачество и иновации могат да работят като: предприемачи със собствен бизнес; служители, които предприемат бизнес начинания в съществуващи малки или средни предприятия (МСП); служители в организации и институции, подпомагащи предприемачеството и иновациите в МСП на регионално и общинско нива на териториалната администрация; в структурите на държавната администрация; в регионални, национални и публични организации; в неправителствени и граждански институции; в консултантски бюра и фирми за обществени и частни услуги.

Професионалната насоченост на програмата Предприемачество и иновации е към: стартирането на малкия бизнес в икономически, политически и институционално променяща се среда; инициирането на промени в съществуващо малко и средно предприятие (МСП); управлението на институции в помощ на МСП. 

МЕНИДЖМЪНТ НА ЕВРОПЕЙСКИ ПРОЕКТИ

Магистърската програма има за цел изграждането на професионална компетентност на експертно ниво за управление на проекти за регионално развитие и за развитие на бизнеса в индустрията и земеделието. Тя е предназначена да посрещне потребностите на регионалните и местни власти, подразделенията на бизнеса и други структури към специалисти с висше образование и практически умения по иницииране, планиране, изпълнение и мониторинг на проекти за развитие на регионите и на бизнеса в ЕС и България.

Форма и продължителност на обучението:

В зависимост от вида на предварително придобитото висше образование учебните планове предвиждат различна продължителност на обучението:

  • за бакалаври със специалност от професионално направление 3.7. Администрация и управление или 3.8. Икономика, продължителността на обучение е 2 семестъра, задочна форма;

за завършилите Право или специалности в други области на висшето образование (инженерни специалности), продължителността на обучение е 4 семестъра, задочна форма;

Образователно съдържание:

  • Програмни фактори и фондове за проекти - евроинтеграция; регионална политика и структурни фондове; устойчиво развитие на индустрията и селските райони; планиране на регионите и др.
  • Идентифициране на идеи и формулиране на проекти - теория на инвестиционните бизнес проекти; управление на ресурсното осигуряване на производството; практическо разработване на проекти.
  • Управление и мониторинг на проекти - планиране и управление на  процедури за обществени поръчки; бюджетиране и финансово управление на проекти; управление на изпълнението на проекти; дипломантски семинар и др.

Професионална реализация:

Магистрите по мениджмънт на европейски проекти могат да работят като: мениджъри и специалисти по управление на проекти в консултантски фирми за разработване и управление на проекти, финансирани от структурните и земеделските фондове на ЕС и други донори; специалисти и ръководители на проекти в стопански, общински и регионални държавни и неправителствени структури като отдели за регионално развитие, за устойчиво икономическо развитие и др.; служители в управляващи органи, междинни звена и други отдели за управление и мониторинг на проекти по оперативни програми, финансирани от структурните и от земеделските фондове на ЕС.

ФИНАНСИ, СЧЕТОВОДСТВО И ОДИТ В ПУБЛИЧНИЯ СЕКТОР

Магистърската програма осигурява профилиране и задълбочаване на подготовката на студентите в съответствие с придобитата специалност от професионално направление Икономика или от област на висшето образование Социални, стопански и правни науки на ОКС „бакалавър". Съдържателната страна на обучението е хармонизирана с българското и с международното търговско законодателство, основано на Директивите на Европейския съюз и Международните счетоводни стандарти.

Образователно съдържание:

Изучаваните дисциплини осигуряват: задълбочена теоретична подготовка с фундаментален характер; специфична подготовка по финанси, счетоводство и контрол; необходими умения за практическа реализация.

Форма и продължителност на обучението:

  • за бакалаври, завършили професионално направление 3.8. Икономика - задочна форма на обучение, 3 семестъра. Обучението стартира от втория семестър на учебната година;
  •  за бакалаври, завършили област на висше образование 3. Социални, стопански и правни науки - задочна форма на обучение, 4 семестъра. Обучението стартира от първия семестър на учебната година;


Професионална реализация:

Дипломираните специалисти по магистърска програма Финанси, счетоводство и одит в пуб­личния сектор получават възможност: за заемане на длъжности като ръководители на финансово-счетоводната дейност и вътрешния финансов контрол (главен счетоводител, финансов директор и мениджър и др.) в централните и общински структури, в  звената на НАП, на Сметната палата, Агенция Митници, специалисти в бюджетни организации, експерти в бюджетни предприятия и др.

ФИНАНСИ, СЧЕТОВОДСТВО И ОДИТ В БИЗНЕСА

Магистърската програма осигурява профилиране и задълбочаване на подготовката на студентите в съответствие с придобитата специалност от професионално направление Икономика или от област на висшето образование Социални, стопански и правни науки на ОКС „бакалавър". Съдържателната страна на обучението е хармонизирана с българското и с международното търговско законодателство, основано на Директивите на Европейския съюз и Международните счетоводни стандарти.

Образователно съдържание:

Изучаваните дисциплини осигуряват: фундаментални, общопрофесионални и специални знания; усвояване основите на научноизследователската и научно-приложната дейност; условия за образователна мобилност, в т.ч. международна сравнимост на получаваните знания и придобитите умения; развитие на способности за адаптация в условията на социални, икономически и технологични промени.

Форма и продължителност на обучението:

  •  за бакалаври, завършили професионално направление 3.8. Икономика - задочна форма на обучение, 3 семестъра. Обучението стартира от втория семестър на учебната година;
  •  за бакалаври, завършили област на висше образование 3. Социални, стопански и правни науки - задочна форма на обучение, 4 семестъра. Обучението стартира от първия семестър на учебната година;

Професионална реализация:

Дипломираните специалисти по магистърска програма Финанси, счетоводство и одит в бизнеса получават възможност за заемане на длъжности във фирми, банки, застрахователни компании, инвестиционни посредници, пенсионни фондове като: финансист, счетоводител, консултант, специалист, експерт, ръководител на финансово-счетоводната дейност, ръководител на вътрешния финансов контрол, съставител на финансов отчет (при 2 години професионален стаж) и други в бизнеса. 

ИНДУСТРИАЛЕН МЕНИДЖМЪНТ

Магистърската програма е ориентирана към специалисти, завършили различни специалности от област на висшето образование Технически науки. Образователно-квалификационната степен магистър по Индустриален мениджмънт отговаря на съвременните потребности от мениджъри, способни да работят в условия на глобализираща се икономика, значителен стопански риск, нарастване на цените на ресурсите, развита конкуренция, широко приложение на информационните технологии.

Форма и продължителност на обучението:

Обучението е в задочна форма с продължителност 3 семестъра, за притежаващи бакалавърска степен по специалности от професионални направления в област на висшето образование 5.Технически науки.

Образователно съдържание:

  • Правни и икономически знания: Търговско и трудово право, Икономика на фирмата, Финанси и инвестиции, Управленско счетоводство и контрол, Маркетинг;
  • Мениджмънт: Основи на мениджмънта, Производствен и иновационен мениджмънт, Мениджмънт на човешките ресурси и качеството, Логистика, Управление на проекти;
  • Информационни технологии: Бизнес информационни технологии.
Професионална реализация:

Магистрите по Индустриален мениджмънт могат да работят в стопанския сектор и в публичната администрация като мениджъри на малки и средни фирми или специалисти в отделите за мениджмънт на производството, логистика, продажби, маркетинг, следпродажбен сервиз и качество, мениджмънт на човешките ресурси, в консултантски фирми, в кредитните отдели на банки, в застрахователни дружества и др., както и да организират и ръководят собствен бизнес. 

ИНДУСТРИАЛЕН МЕНИДЖМЪНТ И МАРКЕТИНГ

Магистърската програма е ориентирана към изграждане на професионална компетентност на експертно ниво за управление на фирми в сферата на индустрията и услугите. Образователно-квалификационната степен магистър по Индустриален мениджмънт и маркетинг отговаря на все по-нарастващата потребност от адекватен мениджмънт в условията на глобализираща се икономика, нарастваща конкуренция и динамично променяща се пазарна среда, както и на необходимостта от преструктуриране и повишаване ефективността на индустриалния сектор и интеграцията му в европейското икономическо пространство.

Форма и продължителност на обучението:

Обучението е в редовна форма с продължителност 2 семестъра, за притежаващи бакалавърска или магистърска степен в специалности от професионално направление 5.13. Общо инженерство.

Образователно съдържание:

  • Икономика - Стратегически маркетинг, Проучване на пазарите, Контролинг и корпоративен анализ, Продуктова политика, Бизнесикономика;
  • Мениджмънт - Съвременни концепции в мениджмънта, Мениджмънт на доставните вериги, Мениджмънт на кризисните ситуации в бизнеса;
  • Системи за управление на качеството и дипломантски семинар за разработване на магистърска теза.
Професионална реализация:
Магистрите по индустриален мениджмънт и маркетинг могат да работят като управители или изпълнителни мениджъри на микро-, малки и средни фирми; мениджъри на функционални звена по производство, логистика, маркетинг, дистрибуция и продажби; в инженерингови, консултантски и търговски фирми и организации; в кредитните отдели на банкови институции; в сферата на публичната администрация или да организират и ръководят собствен бизнес.

КЛИНИЧНА СОЦИАЛНА РАБОТА

Магистърската програма има за цел да осигури профилирана и задълбочена подготовка по социална работа с клинична ориентация. Тя е съобразена с приоритетите в стратегическото планиране за развитие на социалните услуги и с нарастващата потребност от висококвалифицирани специалисти по социални дейности с клинична подготовка.

Форма и продължителност на обучението:

- за дипломирани в специалността с образователно-квалификационна степен "бакалавър" по професионално направление Социални дейности - задочна форма на обучение, 2 семестъра;

-за дипломирани в специалности с образователно-квалификационна степен "бакалавър" по професионални направления Психология, Обществено здраве, Здравни грижи и по специалност Социална педагогика от професионално направление Педагогика - задочна форма на обучение, 3 семестъра.

Образователно съдържание:

  • Дисциплините, осигуряващи фундаменталната подготовка предоставят знания и практически умения по: социална и здравна политика на Европейския съюз; клинична психология; диагностика в клиничната социална работа; методология на изследователската дейност; експертиза в клиничната социална работа; медикосоциална работа при хора с психични и соматични заболявания и терминални състояния; управление на проекти.
  • Дисциплините, осигуряващи специализирани знания включват: стратегии за управляване на случай в клиничната социална работа; медико-социална рехабилитация на хора с увреждания; психосоциални интервенции при нарушения в социалната адаптация, зависимости и насилие; супервизия в клиничната социална работа; антидискриминационни и антипотискащи перспективи в клиничната социалната работа; етични основи на клиничната социална работа; интеркултурни комуникации; съвременни информационни технологии в социалната и здравната сфера.

Професионална реализация:
Магистрите по „Клинична социална работа" могат да се реализират като: аналитичен специалист по социални дейности и приложен специалист социален работник в: областната и общинска администрация към Изпълнителна агенция "Социално подпомагане"; в заведения за социални услуги в общността и специализирани институции; домове за медико-социални грижи за деца; многопрофилни болници за активно лечение; психиатрични болници; центрове за психично здраве; центрове за подпомагане на хора с алкохолни и наркоманни проблеми; заведения за лишаване от свобода; пробационни служби; структури на Държавната агенция за закрила на детето; неправителствени организации, осъществя­ващи социални дейности; преподавател по социални дейности в образователни институции.

СОЦИАЛНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО 

Подготовката на студентите по тази магистърска програма има за цел да подпомогне социалните предприемачи в усилията им да създават заетост за хора в неравностойно положение чрез: социални предприятия, фирми със социална отговорност, семейни бизнеси, нестопански организации (сдружения и фондации) и кооперации.

Форма и продължителност на обучението:

- учебен план за дипломирани в специалността с образователно-квалификационна степен "бакалавър" по професионално направление 3.4 Социални дейности - задочна форма на обучение, 2 семестъра;

- учебен план за дипломирани в други специалности в област „3.Социални, стопански и правни науки" - задочна форма на обучение, 3 семестъра. За тях е включен изравнителен семестър с шест задължителни учебни дисциплини с основополагащо значение в областта на социалните дейности.

 Образователно съдържание:

  • Базови дисциплини по социални дейности (за студентите, които не са завършили специалност Социални дейности)
  • Специализирано обучение: Политики в областта на социалната и солидарната икономика в ЕС, Правна регулация на социалното предприемачество, Финансиране на социалното предприемачество, Бизнес модели за социални предприемачи, Социално въздействие и социална промяна, Организация и управление на системите на социалните дейности, Управление на социалния маркетинг и др.
Професионална реализация:
Магистрите по социално предприемачество могат да работят като: ръководители на юридически лица (със или без стопанска цел) със социална значимост; служители, които предприемат социални начинания в съществуващи юридически лица със стопанска или нестопанска цел; служители в организации и институции, подпомагащи социалното предприемачество на регионално и общинско нива на териториалната администрация; в структурите на държавната администрация; в регионални, национални и публични организации; в неправителствени и граждански институции; в консултантски бюра и фирми за обществени и частни услуги.